Ako sa stať open access – pre vydavateľov časopisov

Ako sa stať open access - pre vydavateľov časopisov

Typ otvoreného prístupu

Na začiatku sa treba rozhodnúť, aký typ otvoreného prístupu bude váš časopis ponúkať. Máte na výber dve možnosti, pričom časopisecký titul ich môže tiež kombinovať.

Zlatý otvorený prístup 

Zelený otvorený prístup 

Diamantový/platinový otvorený prístup

  • vydavateľ poskytne okamžitý otvorený prístup bez poplatku autora alebo čitateľa
  • vydavatelia získajú finančné prostriedky z iných externých zdrojov (napr. reklama, akademické inštitúcie, vládne granty a i.
  • autor si môže ponechať autorské práva, ale na dielo sa zvyčajne nevzťahujú obmedzenia ďalšieho rozširovania alebo opätovného použitia.

Finančná politika a financovanie OA časopisu

Existujú dve možnosti financovania open access časopisu:

  • časopis financuje bezplatne prístupné články z poplatkov za spracovanie a uverejnenie článku (Article Processing Charges, skr. APC)
  • časopis financuje bezplatne prístupné články z ďalších zdrojov

APC poplatky (tiež publikačné poplatky/publishing charges)
APC poplatky platia autori článkov, príp. inštitúcie, ktoré autori zastupujú. APC poplatok môže pokrývať náklady vydavateľa úplne alebo čiastočne – závisí to od štruktúry rozpočtu časopisu a všeobecných štandardov.

Voliteľný APC poplatok – rozhodnutie o platbe sa ponechá na autorovi.

Príklady OA časopisov vyberajúcich APC poplatky:

Slovenská republika:

Česká republika:

Voliteľné APC poplatky (discretionary APC, optional open access, hybridné OA časopisy):

Zľavy z APC poplatkov:
Redakcia môže modifikovať výšku APC poplatku prostredníctvom zľavových schém napríklad, ak si autor zakúpi inú printovú publikáciu vydavateľstva  a pod.

Viac informácií o alternatívnych modeloch financovania OA časopisu nájdete TU.

Povinnosť OA prístupu zo strany projektov/inštitúcií

Vedecký pracovník sa vo svojej práci môže stretnúť s nariadením povinného otvoreného prístupu k publikáciám financovaných zo zdrojov určitého grantu alebo inštitúcie (tzv. mandatórna politika). V Slovenskej republike je to napr. mandatórna politika o zverejnení formou open access výstupov financovaných z programu Horizont Európa. Mandatórna politika môže požadovať zlatú alebo aj zelenú cestu otvoreného prístupu. Je dobrým zvykom na webstránke OA časopisu zverejniť, aké inštitúcie a aké mandatórne politiky časopis podporuje (Compliance with Open Access Mandates).

Príklad:

Druh licencie (licencií), ktorú (ktoré) časopis akceptuje, chráni práva autorov a definuje práva čitateľa. Verejná licencia určuje, čo je čitateľ oprávnený robiť s publikovanými textami. Pri otvorenom prístupe sa z dôvodov ich medzinárodnej zrozumiteľnosti najčastejšie využívajú licencie Creative Commons (skratka CC).

Treba zdôrazniť, že typ Creative Commons licencie priraďuje textu autor. Redakcia časopisu však musí dať verejne jasne najavo, aký typ licencií od autorov akceptuje. Grafické zobrazenie typu licencií  treba uverejniť na webovej stránke časopisu – aby autor vedel, aké licencie časopis akceptuje, a čitateľ vedel, ako môže s textami publikovanými v časopise ďalej narábať.

Webstránka OA časopisu – body, o ktorých treba porozmýšľať:

Štandardné základné informácie o časopise:

  • mená členov edičnej rady, kontaktné údaje redakcie časopisu, inštrukcie pre autorov, podrobné informácie o vydavateľskom procese a informácie o dodržiavaní publikačnej etiky

Organizácia a formát obsahu na stránke

  • ako budú jednotlivé časti časopisu na stránke organizované (články, recenzie, dátové súbory obsah…)
  • definovať formát obsahu, ktorý sa bude používať (HTML, PDF, XML)
  • layout stránky: webstránka OA časopisu je vstupná brána k jeho obsahu. Jej design musí byť prehľadný a jasný.
  • uviesť v štruktúre článku, že je open access (vrátane pdf verzie článku, ktorú je možné vytlačiť)
  • uverejniť podrobné informácie o autorských právach, ktoré časopis vyžaduje/akceptuje (viac sekcia Autorské právo (licencie)

Popis obsahu (metadáta)

  • kvalitný dátový opis (tzv. dáta opisujúci digitálny objekt, metadáta) je kľúčový na  zabezpečenie viditeľnosti OA časopisu
  • môžu obsahovať jednoduché pomenovanie informácií o zdroji, ale aj zložitejšie informácie, ako je napr. informácia o financovaní
  • na ľahšie vyhľadanie je užitočné zaistiť kompatibilitu metadát s protokolom OAI-PMH, Protocol for Metadata Harvesting. Open Archive Initiative – protokol na harvestovanie (vyhľadávanie a zber) metadát je mechanismus zabezpečujúci interoperabilitu repozitárov, slúži na harvestovanie v repozitároch, harvestovanie dát do jedného miesta a pod. Viac na https://www.openarchives.org/pmh/

Inštrukcie pre autorov
Open access časopis zverejňuje online základné body svojej politiky ako:

  • druh licencií, ktoré akceptuje,
  • finančný model časopisu (výšku APC poplatkov, spôsob ich platby, iné možnosti platenia za uverejnenie článku, zľavy atď.),
  • v prípade zelenej cesty otvoreného prístupu povinnosti autora na archiváciu (embargo na zverejnené články, typ úložiska),
  • ktoré inštitucionálne politiky open access časopis podporuje

Propagácia open access časopisu

Propagovanie open access časopisu medzi vedcami, perspektívnymi autormi, online sprostredkovateľmi a širšou verejnosťou je kľúčom k úspechu open access časopisu. Ak chcete, aby bol obsah vášho časopisu objavený včas a cielene, nájdete tu niekoľko užitočných tipov, ako to dosiahnuť:

Networking
Vytváranie kontaktov sa ukázalo ako najúspešnejší nástroj na povzbudenie potenciálnych autorov k publikovaniu vo vybranom časopise a jeho propagácii. Redaktori časopisu by mali budovať sieť kontaktov v ich komunitách a nie len lákať nových autorov, ale šíriť osvetu o otvorenom prístupe vo všeobecnosti (vedci bývajú k open access časopisom podozrievaví). Akademický a vedecký svet je stále pomerne uzavretý, takže odporúčanie zvnútra prekoná najzložitejšie marketingové praktiky.

DOI (Digital Object Identifier)
Forma trvalej a jednoznačnej online identifikácie. DOI umožňuje jednoznačne identifikovať digitálnu publikáciu na internete. Reťazec znakov vo forme odkazu je spojený s metadátami publikácie popisujúcich daný objekt. Viac informácií TU.

Online vyhľadávače, registre, databázy a repozitáre
Tieto nástroje sú pilierom marketingu pre všetky open access publikácie. Medzi odporúčané patria:

Register open access časopisov DOAJ (Directory of Open Access Journals)
DOAJ je renomovaný online register, ktorý indexuje open access, peer-reviewed časopisy. Viac informácií o podmienkach zaradenie vášho open access časopisu do DOAJ nájdete TU.

Google Scholar
Voľne prístupný webový vyhľadávač, ktorý indexuje plné texty alebo metadáta odbornej a vedeckej literatúry. Viac informácií k podmienkam harvestovania obsahu prostredníctvom Google Scholar nájdete TU.

Informačné online databázy
Rozhodnutie o zaradení vášho časopisu do databázy nezískate ihneď, najskôr to býva niekoľko týždňov po podaní žiadosti (v prípade tzv. citačných databáz, ako je Web of Science alebo Scopus, sú to dokonca roky). Preto treba podať žiadosť o indexáciu včas. Na zaradenie do citačných databáz Web of Science alebo Scopus musí časopis spĺňať prísne podmienky. Viac informácií na stránkach jednotlivých databáz:
http://wokinfo.com/essays/journal-selection-process/
https://www.elsevier.com/solutions/scopus/how-scopus-works/content/content-policy-and-selection

Open Access repozitáre
Ďalším spôsobom spropagovania vášho časopisu je jeho archivácia vo verejne prístupnom repozitári.

Publicita na úrovni článku
Vedci posudzujú články podľa novosti a hodnoty prinášaných informácií. Z aktuálneho čísla môžete vybrať čo najpôvodnejšie a najaktuálnejšie vedecké články a informovať o nich odbornú vedeckú komunitu – umiestniť ich na sociálnych sieťach všeobecných (Facebook, Instagram) alebo tzv. vedeckých sociálnych sieťach (ResearchGate, Academia.edu a i.).